Followers

Thursday, 29 August 2013

Bab 10 Berdosakah aku mencintai mu



maaf terlalu pendek tapi ini aje yang mampu saya dapat jadikan satu bab.. apa yg berlaku nanti saya cerita dalam bab 11.

 
Selepas setahun ….

“How are Qayrina?”

“Good”. Aku cuba memberi senyuman ikhlas kepada lelaki yang duduk di hadapanku.

“Baguslah. Gembira untuk melihat awak berseri begini.” Kata lelaki itu sambil mengacau oren aisnya.

“Encik Qayril pula apa khabar? Bila balik sini? Dengar khabar akan stay kat sana forever”. Aku masih menahan gugup di hatiku. Enggan menunjukkannya kepada lelaki yang telah menghilang lebih setahun itu.

“Saya? Seperti awak lihat, dah ‘terlebih gembira’”. Kata Encik Qayril sambil ketawa. Walaupun dia kelihatan lebih besar dari sebelum ini, namun dia masih mempunyai ketawa yang menyenangkan.

“Saya balik sebulan lepas, cawangan kat Johor Bahru tupun dah stabil, so saya balik ke sini untuk jaga HQ saya tu.” sambungnya selepas ketawanya reda.

“Baguslah tu Encik Qayril. Tahniah saya ucapkan atas pembukaan cawangan baru Encik Qayril tu, walaupun terlambat setahun. Maklumlah saya tak sempat berjumpa Encik Qayril selama ni.” Aku memaniskan senyumanku yang terasa hambar pada hakikatnya.

Ye itulah sebenarnya berlaku, kali terakhir aku berjumpa dengan lelaki di hadapanku adalah sebelum dia dan isterinya pergi bercuti ke Bali. Selepas hilang selama 2 minggu tanpa seberang berita, aku dikejutkan dengan perkhabaran yang Encik Qayril telah membuka cawangan di Johor dan akan berada di sana selamanya dan tempat Encik Qayril  diambil alih oleh kawannya Encik Gaffar. Itupun Kak Mariam yang khabarkan bukannya dia datang sendiri ke office. Kami semua hairan dengan tingkah laku Encik Qayril seperti lari dari sesuatu itu. Dan semestinya ia menyakitkan aku. Namun aku tiada hak untuk mempersoalkannya. Ah sudah Qayrina, biarkan yang dah berlalu. Tengoklah ke hadapan.

“Qayrina awak…..”

“Ini rupanya kebenaran yang kau cuba sembunyikan? Patutlah kau beria – ria meminta untuk bercerai?” Belum pun Encik Qayril menghabiskan ayatnya, Abang Ril mencelah entah dari mana. Aku yang melihat Abang Ril selepas enam bulan tergamam.

“Apa yang encik cakap ni,kebenaran? bercerai?  Apa yang sedang berlaku ni Qayrina?”  Soalan cepumas dari Encik Qayril yang sudah bangun dari kerusinya masih belum aku dapat jawab kerana kegugupan yang melanda.

“Oh kau belum bagitahu dia ke? Yang kau beria – ria meminta cerai dan berjaya dapatkannya pun, kenapa tak bagitahu lagi? Kan lama dia menunggu tu. Nak tunjuk baik, alim konon dekat orang. Hei perempuan, mungkin keluarga kita terpedaya dengan muslihat kau tapi bukan aku. Perempuan pakai tudung jaga kehormatan tapi kau pakai tudung jual kehormatan. Tak padan dengan muka seposen awak tu, hati busuk.” Suara hallintar Abang Ril seperti sembilu yang mencucuk jantungku. Sampai hati Abang Ril menuduhku sebegini rupa. Suaranya yang kuat juga menyebabkan kami menjadi perhatian pengunjung restoren ini.

“Mind your words mister. Apa jenis lelaki kau ni. Walaupun bukan sebagai seorang yang pernah berkongsi hidup dengannya, tetapi sebagai seorang lelaki kau patut menghormatinya, bukan memalukannya sebegini dan siapa bagitahu kau kami ada hubungan? Hanya lelaki otak tak betul macam kau je akan menuduh tanpa menyiasat.” Melihatkan Encik Qayril yang menyokongku menyebabkan air mataku menitis. Sepatutnya, Abang Ril walaupun bukan sebagai bekas suami tetapi sebagai seorang sepupu patut berbuat demikian. Namun keadaan di sini terbalik. Keadaan yang cukup menyesakkanku. Memilukan aku.

“Masih lagi nak berdalih lagi. Hubungan apa lagi kalau duk makan berdua – duan begini?” Nampak sangat Abang Ril tidak berpuas hati dengan kenyataan Encik Qayril.

“Siapa kata berdua, saya dengan anak kami ni siapa nak kira?” suara perempuan mencelah penghamburan Abang Ril.

26 comments:

  1. Jeeta.. Ada byk pembetulan..
    How are you Qayrina?

    " baguslah.. Gembira/ seronok tgk awak berseri-seri begini"

    ( paragraph 6) Tawa yg menyenangkan.. [ ketawa tu tak berapa sedap dengar]


    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak tak perasan pula.. rasanya saya terpadam yg you tu masa tengah edit quotation mark tadi...

      Delete
  2. Cont.
    ( paragraph 11) dah berjaya dapatkan, kenapa tak bagitahu lagi?

    Apa jenis lelaki kau ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq kak Rozy. . Nanti saya edit balik

      Delete
  3. Muka seposen kau ( awak tak boleh guna sb kata nama aku kau yg sedang di gunakan)
    Last paragraph
    Suara perempuan mencelah kata2 yg di hamburkan oleh Abang Ril ( lebih sesuai)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak tu saya tak perasan.. tq once again kak rozy

      Delete
  4. Replies
    1. Maaf ye kak.. bab 11 saya cuba bagi panjang... lagipun dah nak habis

      Delete
  5. best2....cpt2 smbg taw.....lamanya sya tggu citer ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf sebab lama menunggu... saya cuba update cepat ye

      Delete
  6. Replies
    1. Terima kasih pada kak Seri Ayu juga sebab selalu sokong blue lily... tunggu bab seterusnya ye... dah nak habis dah

      Delete
  7. Replies
    1. Terima kasih ye baby mio sebab selalu sokong DAM..

      Delete
  8. bila nk smbg n3 seterusnya........xsabar nk baca

    ReplyDelete
  9. Sorry ye emyliana adlin... tengah edit balik cerita ni bagi detail sikit. sebab macam tergantung sana sini

    ReplyDelete
  10. ok....cepat tau...xsabar nk baca....hehehehe

    ReplyDelete
  11. Bila nk sambung lama menunggu....

    ReplyDelete
  12. Serius best citer ni..bila nk update entry baru?x sbr nk tau ending..huhu..btw, i vote for qayril &qayrina pls...hehe..mesti ada explanation utk semua teka-teki nih..

    ReplyDelete
  13. Setahun sekali ja ka nak sambung...Blue lily

    ReplyDelete
  14. blue lily.....bila nk ada entry terbaru ni...dh lama tggu ni...xsabar nk baca.....

    ReplyDelete
  15. bila n3 terbaru akan ada???????? dah lama tunggu nk baca....

    ReplyDelete