Followers

Thursday 13 December 2012

Berdosakah Aku Mencintaimu Bab 3



maaf terlampau pendek... ikut flow je.. tunggu bab seterusnya


Aku yang sedang bersedia ke kuliah terganggu dengan bunyi loceng pintu rumah kami. Sejak berkahwin, aku ke kuliah dari rumah dan tidak lagi tinggal di hostel dan Aimi pula telah berhenti dari belajar, menjadi suri rumah tangga walaupun kami sekarang sudah berada di semester terakhir. Yelah, dia tidak perlu memikirkan tentang masa depannya memandangkan suaminya adalah Managing Director Golden Dreams Construction, salah satu syarikat terkemuka di negeri Johor ini. Aku? Walaupun bersuamikan orang yang sama, masa hadapanku masih lagi kelam dan aku memerlukan pendidikan untuk memastikannya cerah nanti.
Bunyi loceng pintu sekali lagi mengejutkan aku dari anganku. Dengan cepat namun dengan hati yang berdebar – debar, aku membuka pintu rumah dan melihat ibu bapaku dengan kedua mentuaku sedang berdiri depan pintu rumahku.

‘Mama, papa, ayah, ibu, kenapa tiba – tiba ni? Kerana terkejut dengan kedatangan keluargaku, aku tidak sedar yang soalan saya utarakan itu seolah – olah tidak mengalukan mereka.

‘Kenapa Qay, kami tak boleh datang ke rumah anak – anak kami tanpa memberitahu dulu ke? Atau kena bagitahu dulu supaya kamu berdua boleh menipu kami hidup – hidup? Soalan dari mak long merangkap ibu mertuaku membuatkan aku terkedu.

‘Mama, apa mama cuba nak cakap ni?’ soalan ibu mertuaku aku balas dengan soalan juga.

Dengan tidak semena aku menerima tamparan sulung dari ibuku. Aku terkesima. Tidak pernah ibu mengangkat tangan terhadapku. Ayahku terus menghalang ibu dari bertindak lebih jauh. Ibuku menangis dalam pegangan ayahku.

‘Sampai hati Qay... sampai hati kamu menipu kami begini. Selama ini kami ingat kamu berdua hidup gembira di rumah ini tetapi baru dapat tahu yang kamu berdua sebenarnya tinggal berasingan. Lebih – lebih Amril tinggal bersama isteri kedua dia? Ibuku membuka bicara.

‘Ibu..’ aku terkelu, tidak tahu apa yang perlu diucapkan kepada keluargaku dikala itu. Bagaimana mereka tahu pasal kami? Jawapannya tak dapat aku proses.

‘Qay, betulke kamu perangkap Ril dalam perkahwinan ni? Sebab tu dia tinggalkan kamu dan kahwin dengan kekasih dia?’ ibu mertuaku menyampuk dengan mata yang hangat.

‘Kenapa Qay? Kenapa Qay sanggup buat ibu macam ni. Ibu malu Qay. Ibu tak pernah mengajar Qay untuk menjadi perampas hak orang Qay. Sekarang Qay sendiri telah hancurkan hidup Qay, hancurkan kepercayaan kami terhadap Qay.’ Selar ibuku. Hatiku remuk mendengarnya. Ibu yang sepatutnya memahami aku turut menyelarku. Keluargaku memandang aku seperti pesalah yang menunggu hukuman gantung. Salahkah aku ingin mengapai cintaku wahai ahli keluargaku?

Aku hanya tertunduk sambil menerima segala kata – kata penghinaan yang dilontarkan terhadapku kerana perkahwinan ini tidak berjaya. Aku dituduh perampas! Pembohong! Penipu! Ingin membantah, menjawab namun lidahku kelu. Apa yang harus aku jawab? Aku tiada jawapan lain selain BERDOSAKAH AKU MENCINTAINYA.

Sedangku merawat hatiku yang lara, tiba – tiba telefon bimbitku berbunyi. Memandangkan suasana ruang tamuku menjadi senyap mendengar  bunyi telefon, aku terus menjawabnya.

‘Hello’

‘Hello, Rina, tolong aku Rina, Tolong aku. Aku sakit Rina. Tolong datang cepat’

‘Hello Aimi, Aimi kat mana ni?’

‘Kat rumah aku Rina, tolong aku, tolong selamatkan anak aku.’

‘Aku datang sekarang Aimi, aku datang’.

1 comment:

  1. sampy hati seorg ibu x mau dengar penjelasan ank dier sendiri...main serang jer....

    ReplyDelete