Followers

Tuesday, 22 January 2013

Bila Terkena Tempias Cinta!



hi.. kawan - kawan.. ini cerpen ala - ala sengal ye. harap disukai.. kalau ada salah silap maaf ye..jgn lupa tinggalkan komen..




‘Tengku Daniel Asyraff’ tengkingan Tan Sri Tengku Kamaruzaman pada oktaf tertinggi itu mampu mengegarkan rumah banglo 2 tingkat mereka tetapi bukan hati si Daniel yang merupakan anak tunggal kepada magnet perniagaan itu. Daniel yang baru balik entah dari mana awal pagi itu hanya memberi pandangan selamba kepada tengkingan ayahnya itu.

‘Abang sabarlah, Danielkan masih muda lagi. Bagilah masa untuk dia berseronok dulu. Nanti lambat laun dia sedarlah tanggungjawabnya’. Puan Sri Zuraida tersepit antara suami tercinta dan anak yang tersayang. Dia tidak tahu siapa yang dia patut sokong. Akhirnya anak meraih undi sokongannya.

‘Zue, cuba tengok betul –betul anak kesayangan kamu tu. Sanggup awak kata muda? Nak abang tunjuk sijil lahir dia ke? Dia tu dah nak masuk 30 tahun Zue. Kawan seuniversity dia tu. Apa nama dia? Azar? Adzfar? Dia tu dahlah ada anak  seorang, dengar kata isteri dia mengandung lagi. Tahu je tanggungjawab dia. Boleh je dia bahagia tetapi anak awak ni suruh kahwin tak nak kahwin. Kata tak jumpa yang serasi. Tapi lagaknya mengalahkan mat saleh pula. Tiap – tiap hari bertukar pasangan. Balik awal dinihari. Bila tegur buat selamba badak dan awak suruh saya bersabar?’ Kemarahan Tan Sri Tengku Kamaruzaman telah meledak bah gunung berapi Krakatoa.

‘Tapi papa, Danny tak jumpa jodoh Danny lagi. Walaupun Danny berjoli sakan kerja Danny tetap tip topkan? Apa salahnya Danny bersuka ria untuk merehatkan minda Danny selepas penat bekerja?’ Tengku Daniel membela dirinya. Memang kerjanya sebagai Managing Director of Falcon Construction Pvt Ltd tidak pernah terjejas kerana kehidupan peribadinya. Gelaran playboy yang ditujukan kepadanya tidak pernah diendahkannya malah berasa bangga dengannya. Dirinya yang mempunyai pakej lengkap menjadikannya ‘chick magnet’. Perempuan yang melintasinya akan tertoleh untuk kali kedua dan dia bangga dengan itu. Dia tidak pernah bersusah payah untuk mengurat perempuan, hanya satu senyuman, satu ayat pujian dan satu jambangan ros, perempuan tersebut sudah dalam dalam dakapannya. As simple as that. Kalau ada yang menggelarkannya cara playboy dia kisah apa. Baginya dia hanya menjadi lelaki budiman yang melayan setiap wanita sebagai princess selagi dia ada disebelahnya.

‘Tengok tu, kita duk nasihat hingga kering air liur dia dah melayang entah ke mana. Bilalah anak awak nak berubah Zue?’ Tan Sri Tengku Kamaruzaman geram dengan sikap tidak peduli yang ditunjuk oleh anaknya. Walau berkali – kali diberi nasihat anaknya itu tetap liat bila datang bab tanggungjawab dan perkahwinan.

‘Danny tu anak abang juga bukan anak Zue sahaja. Asyik nak salahkan Zue sahaja kalau buat salah. Kalau baik jadi anak abang. Tak adil sungguh. Malaslah nak layan anak beranak ni’. Puan Sri Zuraida beredar dari ruang tamu itu dengan mencebik. Malas hendak melayan kerenah anak beranak awal pagi begini. Lebih baik dia pergi tidur.

‘Zue , Zue’ panggilan Tan Sri Tengku Kamaruzaman tidak diendahkan oleh isterinya itu. ‘Lah dah marah pula bini aku ni. Anak dah besar panjang, tapi sikap cepat merajuk dia ni tak pernah berubah.’ Tan Sri Tengku Kamaruzamamn mengelengkan kepala seraya bangun dari sofa dan menuju ke bilik untuk memujuk isterinya yang merajuk.

And you young man this is all your fault’. Sempat Tan Sri Kamaruzaman menyalahkan Danny yang tersenyum melihat adegan boleh dikatakan romantik antara ibu dan ayahnya itu.‘ And one more thing, petang nanti sepupu kamu, Mukhlis nak datang rumah. Dia akan tinggal di sini untuk sementara waktu so cancel all your unnecessary appointment in the evening. I want to see your face at home after we come from office. Understand Danny?’ Muka tegang Tan Sri Tengku Kamaruzaman.
Mata Daniel yang kuyu dek mengantuk terus celik. ‘Muklis? Sepupu? Sepupu mana pula ni?’

@@@@@

‘Papa mana sepupu yang papa bagitau pagi tadi. Lambat lagi ke? Kalau lambat, Danny nak keluar dululah.’
‘Sabarlah Danny, kata mak cik kamu tu Muklis tu datang dari Penang naik motor. Bukannya dekat jarak Penang dengan KL ni’. Lagi satu, bukankah papa dah kata batalkan semua appointment kamu tu.’
‘Papa hanya kata batalkan unnecessary appointments papa. Yang Danny nak pergi sekarang adalah very very important appointment.’

‘Danny ingat papa tak tahu ke yang Danny nak jumpa si Rosie anak Datuk Ismail tu. Dia kan appointment penting Danny?’ Tan Sri Tengku Kamaruzaman sememangnya keep on track semua aktiviti anaknya sejak kebelakangan ini. Sikap Danny yang keterlaluan menyebabkan dia terpaksa membuat begitu untuk mengelakkan dia membuat sesuatu yang memalukan keluarganya.

‘Papa pasang spy untuk mengekori Danny? Dia sememangnya terkejut dengan kenyataan ayahnya. Perbuatan ayahnya seperti membelenggu kebebasannya. Dia bukan budak kecil untuk sentiasa diperhatikan. Dia ada kehidupan sosialnya yang sendiri.

Sebelum dia membuka mulut untuk bertanya lebih mengenai perkara tadi, kedengaran bunyi motosikal yang kuat dari luar pagar. Bunyi enjin motor diselangi dengan bunyi hon yang membingitkan membawa semua penghuni banglo itu  ke perkarangan untuk melihat gerangan yang datang itu.

Apabila pintu pagar automatic itu terbuka, terpampang sebuah motosikal berkuasa tinggi Kawasaki Ninja hijau memasuki perkarangan banglo itu. Selepas mematikan enjin, empunya motor itu menurun dan berjalan menuju mereka. ‘Dia ni ke Mukhlis?’ sempat Danny mengomel.

@@@@@

Hei bro, what’s up? Awat you ni suka sangat mengelat setiap kali kita bertembung ah? You tak suka I duduk sini ke?. Sememangnya sejak seminggu Muklis datang ke rumahnya, Danny cuba mengelak dari bersua muka dengan sepupunya itu. Dia tidak berasa selesa untuk berada dekat dengan sepupunya yang baru berumur 23 tahun itu. Dia sendiri tidak tahu sebabnya. Mungkin sebab perwatakan lelaki itu lebih jauh ragged daripadanya. Dia merasakan yang dirinya kelihatan tua bila bersebelahan dengan dia ni. Lebih – lebih mamanya sendiri memberitahu yang Mukhlis nampak lebih handsome dan sweet berbandingnya. Ego lelakinya terasa tercabar. Perkara yang paling dia tidak suka adalah Muklis kelihatan lebih tinggi berbanding dengannya walaupun lebih kurus berbandingnya. Sakit hati sungguh.

‘Tak ada apa. Saya busy sangat sebab tu tak dapat sembang dengan awak.’ Danny memberi alasan.

‘Hmmm, ok. Hari ni Sunday kan. You free tak sekarang?

‘Kenapa?

‘Jom keluar shopping. I bosanlah duduk terperap kat rumah.’

‘Shopping?’ kening Danny terjungkit dengan kenyataan Mukhlis.

‘Maksud saya lepaklah bro. Sambil – sambil itu kita shoppinglah. Maybe kita beli sesuatu untuk aunty dan uncle.’ Mukhlis menjelaskan panjang lebar.

‘Yelah Danny, kesian Mukhlis. Sejak datang sini tak pernah keluar pun. Bawa dia pergi bersiar- siar. Papa pun ada suruh mama bagitahu dekat Danny sebelum dia keluar bermain golf tadi’. Puan Sri Zuraida entah dari mana tiba- tiba menyampuk perbualan mereka.

‘Bestlah auntie ni. Nanti Ilis beli apa- apa untuk aunty ye’.

‘Betulke ni Mukhlis? Wah seronok aunty. Ada juga yang sanggup belikan untuk aunty. Nak harapkan si Danny ni, kempunanlah aunty’.

Mendengar kat Puan Sri Zuraida, Mukhlis melontarkan senyuman kepada Danny sambil kenyit mata. Seraya itu Mukhlis mencium pipi Puan Sri Zuraida.

Melihat adegan itu, Danny berdengus dengan kuat. Dia cemburu dengan kemesraan Mukhlis dengan ibunya. Mengada betul. Sampai hati ibunya melebihkan si Mukhlis itu di depannya. Dahlah muka licin macam muka perempuan ada hati nak lawan macho dengannya. Tetapi arahan papanya memang tidak dapat ditolaknya. Mahu tak mahu dia terpaksa mengikut ‘mamat gedik’ ni. Semakin hendak menjauhi semakin dekat pula dia ni.

@@@@@

Mid Valley menjadi tumpuan Danny, itu pun sebab mamat gedik yang sibuk memasuki setiap butik yang dilihatnya. ‘Dia ni mengalahkan perempuanlah bab shopping ni’. Danny mengumpat Mukhlis yang sibuk membelek pakaian wanita.

‘ Hoi Mukhlis yang awak dok belek baju pompuan lagi ni apahal?’. Hendak kata sedang membeli untuk ibu, tadi dah beli dah. Lagipun pakaian yang dia sedang belek mana sesuai untuk ibu.

‘Alah rileks lah bro, I nak pilih baju untuk girlfriend dan adik I ni. Mata Mukhlis masih menscan baju – baju di hadapan di salah sebuah kedai. ‘So kenalah pilih yang cun – cun’.

‘Adik? Adik mana pula ni? Adik perempuan ke? Dan lagi satu, dia ada girlfriend? Siapalah perempuan malang dapat lelaki lembut macam dia ni. Tapi adake perempuan nak kat dia?’ Namun soalannya tidak terluah, hanya tersimpan di hati.

‘Ok dah beli dah jom bro’.

‘Aik bila masa pula mamat ni membayar? Apa yang dibelinya?’ Danny hanya bermonolog sambil membuntuti Mukhlis.

‘Bro, I laparlah jom pi makan.’

‘Awak nak makan apa?’

‘Apa – apa aje asalkan you belanja.’ Mukhlis tersengih.

‘Kalau macam jom makan kat Pizza Hut’. Danny yang terlihat Pizza di hadapannya terus mempelawa Mukhlis ke sana. Malas hendak mencari restoren eksklusif bagai. Dia bukannya perempuannya pun untuk dia nak tackle dengan membawa ke restoren mewah.

Ok, no probs bro’.

‘Dia ni. Ingat diri dia ni mat salleh ke apa. Tak habis – habis dengan cakap omputihnya. Jangan ingat aku diam, aku tak tau apa – apa. Ini Tengku Daniel Asyarafflah graduated from Oxford University, idiot.' Daniel tak habis – habis mengumpat Mukhlis dalam hatinya.

Mereka berdua menikmati lunch mereka dengan penuh nikmat. Sudah 3 keping pizza Masala Chicken masuk ke perut Danial. Ternyata Daniel turut lapar kerana melayan Mukhlis yang kuat jalan.

‘Adui Danny. Ini baru layan sepupu kau. Apalah nak jadi dengan kau bila isteri kau nanti. Lagi – lagi dapat isteri yang shopaholic’. Kena workout ni’. Sempat lagi Danial mengelamun bersendirian. Dia sempat lagi menilik cara makan si Mukhlis di hadapannya, penuh tertib dan sopan. ‘Macam perempuan’ Danial mengguman antara dengar dan tak.

Ketenangan mereka berdua terjejas dengan suara seorang perempuan jerit teruja. Terujahlah sangat. Macam bunyi Pontianak di tengah malam adalah.

‘Hi sayang. Tak tau pula sayang ada kat sini. Kalau tak, tentu I dah suruh temankan I shopping. Boleh you pilihkan baju untuk I.’ Seorang perempuan dengan baju tak cukup kain dengan rambut berkarat peluk bahu Danial yang masih duduk itu. Walaupun terasa geram dengan perbuatan lepas laku perempuan itu, lebih – lebih lagi dengan semua mata di Pizza Hut melihat drama mereka, Danial tetap memberi senyuman kepada perempuan itu.

‘Hi Sally, you shopping sorang dirike?’ membiarkan tangan Sally merayap di badannya, saja ingin menunjuk kepada lelaki di hadapannya yang dia sememangnya hot stuff di kalangan perempuan.

‘ Taklah I datang dengan kawan – kawan I sayang. Mereka kat sana tu’ Sally menunjukkan jari kearah kawan – kawannya yang turut melambaikan tangan kearahnya.

‘ Baguslah. Takut pula I, bila you shopping sendiri.’ Danial saja memaniskan lidahnya. Dalam hati entah apa yang dirasanya.

‘You nikan. Takut orang culik I ke? Alah tak de yang berani cuit I. I kan girl friend you. Siapa berani?’
Mendengar celoteh perempuan di hadapannya, Mukhlis terketawa.

Mendengar ketawa Mukhlis Sally menoleh ke arahnya. ‘Anyway siapa handsome guy depan you ni? Adik you ke?’

Soalan Sally menyentap Danial. Depan dia Sally kata Mukhlis handsome?

Cemburu ye? Sebab?

Kerana Mukhlis dapat perhatian Sally?

Bullshit. I don’t give a damn to her!

Tercabar?

Ermmm. Ye.

‘Dia sepupu I Tengku Mukhlis.’ Walaupun hatinya tercabar namun soalan Sally masih dijawabnya.

‘Oh tengku juga ke? Mesti kayakan. Hi I Sally’. Sally mengunjurkan tangannya untuk bersalam dan salamnya disambut Mukhlis dengan senyuman.

‘Sally? As in Salmah? Or Salbiah?’ Dengan muka bersahaja Mukhlis ingin mengenakan si Sally itu.

‘Awak ni. Kelakarlah. Ada orang lagike dengan nama macam tu sekarang, lagi – lagi perempuan cantik macam I ni, nama I Salena in short, Sally’. Sally menunjukkan gigi putihnya. Pada hal, sememangya nama dia Salmah binti Abu Seman.

Terus Sally memanggil kawan – kawannya yang berdiri tidak jauh dari mereka dan menemu ramah Mukhlis.
Tidak terkecuali ada yang cuba menggoda Mukhlis. Danial yang terasa tersisih hanya mendengus kuat.

Selepas setengah jam baru Pizza Hut itu menjadi aman semula. Sally dan kawan- kawannya meminta diri sambil Sally mencium pipi Danial.

‘Bro itu, girlfriend you ke? Dah bawa jumpa uncle dan auntie? Baguslah macam ni, boleh juga I merasa nasi minyak sebelum I balik.’ Mukhlis menggiat Danial yang jelas menunjukkan rasa lega apabila perempuan – perempuan berlalu.

‘Awak jangan merepek boleh tak, she just afriend.’ Danial menjawab sambil lap mulutnya. ‘Ye kawan, kawan yang sepatutnya menghilangkan bosan tapi sekarang dia sendiri telah menjadi seorang yang membosankan’. Luahan hati Danial tidak terluah.

‘Lah yeke? Ingatkan you guys couple sebab dia mencium awak macam tu. Kenapa awak tak suka dia? Atau you ada girl friend lain?’ Mukhlis ingin mengorek lagi rahsi Danial.

‘Saya memang ada banyak girlfriend tetapi tiada yang special. Semua adalah kawan biasa aje. Dan pasal cium tu, biasalah bersosial’ Danial masih menjawab soalan Mukhlis dengan tenang.

‘Lah kenapa bro? You bukannya muda macam I ni. Kahwinlah cepat. Bercinta itu syok bro, rasanya memang lain sangat. Cinta menjadi racun dan cinta juga menjadi penawar bro’. Mukhlis menerang dengan penuh emosi.

‘Awak ni jangan merepek boleh tak. Saya masih muda lagi. Baru nak masuk 30, belum lagi 30. Dan cinta? Cinta itu tak wujudlah Ilis. CInta itu hanya rekaan manusia untuk mengaburi mata kita. Cinta hanya nama yang diberi untuk hubungan intim pasangan. Bila dah bosan menggunakan, tiada ertinya lagi cinta itu. Cinta hanya mainan kata. Tiada maksud. Tadenya suci bagai.’ Danial meluahkan isi hatinya tentang cinta.

‘Bro, you ni belum lagi terkena tempias cinta. Sekali awak terkena, awak akan merasai syurga dan neraka di alam ini juga. I hanya takut you tak dapat mengapai cinta you apabila you sudah terkena tempiasnya. Dahlah bro jom balik, I letihlah.’ Mukhlis menutup bicara berkenaan cinta mereka itu.

@@@@@

Di parking lot, Danial masih membuntuti Mukhlis yang menuju tempat di mana motor hijaunya diparkir. Alamak, terlupa pula yang tadi naik motor dengan dia ni. Dia ni mat rempit sungguh. Menunggang taak ingat dunia. Naik dengan dia ni boleh tercabut nyawa. Itu satu hal. Hilang terus machonya kerana terpaksa membonceng budak hingusan itu.

Keluar dari parking lot, Muklis berhentikan motornya.

‘Bro tunggu saat ye’. Daniel terpinga  -pinga dengan perbuatan Mukhlis yang tidak dijangka. Mukhlis menuju ke arah seorang ibu yang sedang memegang anaknya di perhentian bas. Tidak semena dia memberi senyuman kepada ibu budak kecil itu dan senyumannya dibalas oleh ibu itu. Danial melihat Mukhlis sedang bercakap sesuatu kepada perempuan itu yang menyebabkan perempuan itu tersenyum malu.

‘Adoi, dia ni mat bunga sungguh. Ibu budak pun tak dilepasnya’. Dia rasa dirinya semakin kerdil dengan Mukhlis yang tak seberapa itu. Dia melihat Mukhlis mencangkung ke arah budak kecil itu dan mula mengacahnya. Budak itu pun tergelak dengan layanan Mukhlis.

Danial yang melihat mimik muka Mukhlis tersenyum tanpa sedar. ‘Comel juga dia ni’. Danny apa yang kamu merepek ni. Dia tu lelakilah. Mana boleh comel. Sedar sikit Danny.’ Danial berperang dengan perasaannya. Nasib baik tidak didengari oleh Mukhlis, kalau tak mesti budak itu akan membahannya. Lalu dia melepaskan nafas lega. Mukhlis yang puas hati, berjalan balik menuju ke arah Danny sambil tersenyum. Di kala itu, lesung pipi milik Mukhlis kelihatan sungguh mempersonakan bagi Danial. Mukhlis yang menghampiri Danny terus mencubit kedua – dua belah pipinya sambil berkata ‘Bro you pun comel macam budak tu jugalah’. Degupan jantung Danny mula hilang rentaknya.

@@@@@

‘Hello abang, abang kat mana ni?’

‘Adik, abang kat Munich ni.’

‘Bila abang balik?

‘Dalam seminggu lagi.’

‘Abang cepatlah balik. Adik takutlah. Apa akan jadi kalau mak cik Zue dan pak cik Zam dapat tahu kebenaran?’

‘Adik jangan risau. Biar abang balik dulu. Nanti kita bincang bersama pak cik dan mak cik.  Kalau adik bercakap sekarang kat mereka tentu mereka akan beritahu papa dan mama. Adik pun tahu kan papa dan mama tak suka abang buat macam ni’.

‘ Tapi abang’

‘Adik, adik jangan takutlah. Tunggu abang ye. Bye. Abang sayang adik tau’.

‘Adik pun’.

@@@@@

‘Mama… mama…’ Danial melaung nama mamanya sambil masuk ke dapur. Perutnya perlu diisi dengan segera sebelum sakit gastriknya datang menyerang lagi. Walaupun bermuka macho badannya masih lagi dikategorikan kepada delicate tak boleh menerima dugaan.

‘Hai bro baru balik… Auntie tak delah, dia keluar bersama uncle. You nak makan apa –apa ke? I boleh masakkan?’

‘Apa? Awak boleh masak? Biar betul.’Danny tersenyum sumbing dengan bicara Mukhlis.

‘Apa salahnya kalau tahu memasak. Nanti kalau girlfriend atau isteri I tak boleh memasak I boleh masakkan untuk dia, mesti dia bertambah sayang kat I. Ok apa…’

Mendengar penjelasan Mukhlis, hati Danial tersentak. Dia rasa nafasnya tersepit. Hatinya sedih. Kenapa dia pun tidak tahu. Sememangnya dia cemburu mendengarnya. ‘Ah, lelaki lembut macam awak ada girlfriend ke?’. Dihentamnya Mukhlis secara depan.

‘Bro, pompuan masa sekarang nak lelaki yang delicate, soft untuk menjaga mereka, mencintai mereka. Bukannya lelaki kasar macam pengusti WWF.

‘Yelah tu’. Danial yang ingin melangkah keluar dari dapur tidak semena – mena tersadung dengan kain pengelap kaki. Dalam usaha memegang sesuatu, dia tertarik sekali Mukhlis bersamanya dan ‘pomp’.

Danial terjatuh atas Mukhlis dan kerusi kayu jati terjatuh atas Daniel. Malangnya bukan itu sahaja yang berlaku. Kesakitan yang dialami kerana terhempap kerusi tidak dapat mengatasi keterharuan kerana Danial sedang mencium Mukhlis. Mata galak milik Mukhlis memanah tajam Danial sedangkan pipinya sudah pun merah seperti buah tomato. Walaupun berkali - kali dicubanya untuk bangun, namun kesakitannya di belakangnya dan berat kerusi itu menyebabkan Danial terhempap sekali lagi dan mencium Mukhlis. Dengan penuh kesusahan Danial mengalihkan badannya dari menindih badan Mukhlis. Mukhlis yang terkejut terus berlari ke biliknya.Hanya Danny yang terkebil – kebil di tempat duduknya sambil memegang pinggangnya.

@@@@@

‘Tidakkkkkk…. Aku bukan gay… aku tidak akan suka pada lelaki…. Aku tidak sama sekali akan suka pada Mukhlis. Tidak…’ Danny meraup mukanya untuk sekian kali.  Walau apa pun dibuatnya wajah itu tetap terbayang di tubir matanya. Dia tidak sanggup lagi menghadapinya. Dia tidak dapt melupakan seraut wajah yang kini telah memenuhi ruang hatinya. Dia menyesali hakikat hatinya terpaut kaum sejenisnya. Dia serabut. Hidupnya serabut sejak kehadiran Mukhlis dalam hidupnya. Air matanya menitis tanpa berhenti. Dia tidak dapat menghentikannya.

Kenapa? Kenapa? Kenapa bukan Sally? Kenapa bukan Rosie? Kenapa mesti Mukhlis? Mungkin inilah dimaksudkan Mukhlis sebagai tempias cinta. Dan dirinya sekarang sedang merana kerana dia tidak dapat mengapai cinta yang bersemi di hatinya. AHHHH.. Mukhlis lagi.

‘AKu benci kau Mukhlis…..’ dijeritnya kuat – kuat di atas puncak Cameron Highland yang sunyi itu.
Walaupun dicuba beribu kali untuk melupakan kelembutan bibir yang diciumnya. Dia masih belum bisa melakukannya. Dia masih dapat merasa lekuk badan Mukhlis melekat dibadannya semasa menindik badan Mukhlis.

Mama tolong Danny!...Danny dah menjadi gay. Tidak… Mama dan papanya tidak mungkin akan menerima hakikat yang anak tunggal mereka menyukai kaum sejenisnya. TIDAK>>>>>

@@@@@

Sudah seminggu lebih Danial cuba mengelak Mukhlis dan ternyata Mukhlis juga mengelakkan dirinya dari bertembung dengan Danial. Namun derita di hati Danial masih belum berkurang lagi. Ingin luah perasaannya kepada Mukhlis, takut tidak diterima. Ingin disimpan sendiri, dia tidak berupaya.

Danial yang melayan perasaan dari balkoni biliknyapada hujung minggu itu, ternampak sebuah kereta berhenti di hadapan rumah mereka. Dia yang mulanya tidak mengendahkan kereta itu, tetap memberi perhatian kepada manusia – manusia yang turun dari kereta BMW 7 series itu. Mereka disambut baik oleh ibu dan ayahnya. Kelihatan sepasang lelaki perempuan yang mungkin sebaya dengan ibu dan ayahnya manakala seorang lelaki yang muda mungkin lagi muda dari dia. Melihat ketibaan mereka dan cara mereka disambut, Danial teringat ketibaan Mukhlis ke rumahnya sebulan yang lalu.

Sememangnya Mukhlis susah dikeluarkan dari otaknya. Disebabkan Mukhlislah, Danial yang pernah tip top dalam kerjanya sekarang semakin merosot. Dia tidak dapat memberi komitmen kepada kerjanya selagi Mukhlis masih di pemikirannya. Dengan tidak semena, namanya dipanggil oleh mamanya untuk turun ke bawah untuk menyambut tetamu mereka itu.

Sedang dia menurun, dia mendengar lelaki muda itu sedang bercakap sesuatu, dan matanya tetap mencari Mukhlis. Walaupun ditegah hatinya tetap mencari Mukhlis. Parah sungguh.

‘Maaf pak cik Zam, mak cik Zue, Abang Danny, Mukhlis bersalah. Mukhlis yang memintanya mengantikan Mukhlis untuk 2 minggu ini sehingga Mukhlis habis membuat persembahan di Munich. Mak dengan ayah tidak merestui penglibatan Mukhlis dalam bidang nyanyian sebab itu Mukhlis terpaksa berbuat begini.

‘Kalau awak Mukhlis, siapa yang ada bersama kami selama sebulan ini?’ Danny bertanya dengan debaran di hati. Debaran hatinya melebihi orang yang berlari 100meter.

‘Munira’.

‘Apa?’Jelas kelihatan riak terkejut di muka penghuni banglo itu.

@@@@@

Perkahwinan Tengku Daniel Asyraff dan Tengku Munira Surihani berlangsung dengan penuh meriah. Malam itu, di kamar pengantin, Danial memandang isteri tercintanya dengan penuh kasih.

‘Kenapa abang melihat Ira macam tu? Seramlah Ira’.

‘Seram ye, abang lagi seram tau tak. Abang ingat abang dah senget suka kepada kaum abang sendiri. Nasib baik Tuhan sangat menyayangi abang, Ira yang abang anggap lelaki ini sememangnya perempuan yang paling cantik yang abang pernah jumpa’.Seraya itu tangan Danny mula merayap di pipi Munira.

‘Mesti abang sedih sangat bila abang fikir abang jatuh cinta pada lelaki kan?. Seperti dipukau Danial menganggukkan kepalanya.

‘Abang akhirnya terkena tempias cinta, namun menderita kerana ingatkan ia adalah cinta terlarang. Nasib baik cinta abang diterima oleh sayang walaupun abang tidak sempurna untuk sayang.’ Ucap Danial dengan penuh emosi.

‘Bukan sahaja abang, tapi Ira juga terkena tempias cinta abang, sememangnya Ira ingin memberitahu awal – awal namun melihatkan abang menjauhkan diri, Ira menjadi sedih dan pendamkan cinta Ira.’ Airmata Munira yang mengalir terus diseka oleh Danial.

‘ Tetapi abang dah dapat rasakan sesuatu yang pelik tentang sayang pada hari kita jatuh di dapur, namun abang abaikan sahaja. Tak tahu kenapa’.

‘Ye ke?Apa dia?’ Munira menunjukkan muka terujanya.

‘Bibir sayang. Ia terlalu lembut dan ranum untuk menjadi bibir lelaki, dan…’. Sambil itu, jarinya bermain – main dibibir Munira.

‘dan…’

‘dan… sebab sayang ada dua itu..’

‘itu’?

‘itu…’seraya itu mata Danny mencerlung ke arah dada Munira yang membukit.

‘Abang ni… jahatlah…. ‘ Munira memukul manja dada bidang Danny.

‘Yeke, abang belum pun tunjuk lagi kejahatan sebenar abang’. Lalu dia menolak Munira atas katil sambil menindihnya.Tiba – tiba dia mengangkat mukanya melihat muka Munira.

‘Just three things abang haramkan untuk sayang. One, no heels for you. Nanti sayang tinggi sangat dari abang. Two no motor for you. three no guys cloths for you. Abang tak suka sayang dingoratoleh perempuan lain. ’

‘yang dua itu Ira terima lah. tapi kenapa tak boleh naik motor?Abang takut naik motor ye’

‘Abang tak takut naik motor. Tapi takut naik motor dengan sayang. Kalah mat rempit di tangan sayang’.Pengalaman naik motor bersama isterinya tertayar di tubir matanya. Mati hidup balik pun dia tidak akan membenarkan isterinya menunggang motor lagi.

Ketawa pengantin baru itu bergema di bilik itu. Danial gembira, dia bukan gay dan kini dia dapat rasakan kesucian cinta isterinya itu.




Monday, 24 December 2012

Bab 6....BERDOSAKAH AKU MENCINTAIMU



Selepas menyiramkan pusara Aimi yang masih merah dengan air mawar, aku mula menyedekahkan yasin baginya. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan yang baik – baik. Sambil membaca yasin, mataku hinggap ke kubur di sebelah kubur arwah yang juga masih merah sepertinya lagi. Airmataku mengalir sekali lagi walaupun ditegah. Kalaulah hari itu, Abang Ril lebih cepat membawa arwah ke hospital semestinya kedua – dua ibu dan anak dapat diselamatkan. Doktor telah memberi alasan kelewatan mendapatkan pertolongan untuk kematian ibu dan anak.  

Bayi perempuan Aimi, lahir mati kerana kelemasan manakala Aimi telah kehilangan darah yang banyak. Doktor menyalahkan Abang Ril kerana tidak menjaga Aimi dengan baik dan lambat mendapatkan pertolongan.

Ingatanku berbalik kepada kali terakhir aku berjumpa dengan arwah. Walaupun berbalut sana sini, aku mengagahi diriku utk berjumpa dengan kawanku itu. Di bilik ICU, badan Aimi dipenuhi dengan wayar dan pernafasannya nampak tidak teratur. Melihat keadaannya sebegitu, nafasku sendiri menjadi sesak. Tak sampai hati untuk melihat kawanku dalam keadaan sebagitu. Aku meminta jururawat yang menghantarku ke bilik ICU untuk menolak kerusi rodaku mendekati Aimi. Hendak mengharap abang Ril? Aku sendiri tak harap. Melihat jururawat bernama Suzan itu berlalu, aku menyentuh tangan Aimi yang aku fikir sedang tidur.

‘Aimi’ suaraku tersekat kerana kesakitanku di bibir. Mendengar suaraku, Aimi membuka matanya yang redup dan memberi senyuman hambar. Mataku menjadi hangat. Mata Aimi melihatku dengan lebih tepat, ‘menscan’ku dan mukanya berubah. Walaupun perlahan, aku dapat mendengar keluhannya dengan jelas.

‘Maafkan aku Rina, ini semua salah aku, aku tak patut hubungi awak. Kalau bukan kerana aku, kau takkan menjadi sebegini.’ Suaranya jelas menunjukkan rasa bersalahnya.

‘Jangan cakap macam tu Aimi, bukan awak yang jadikan aku macam ni. Ini semua takdir Aimi. Aku perlu menerimanya. Mungkin ini adalah sebahagian dari balasan untukku kerana merosakkan kebahagian kamu berdua’. Aku cuba menyorokkan kekesalanku.

‘Tidak Rina, awak salah, aku yang sedang menerima balasannya sekarang. Takkan awak tak sedar lagi Rina, aku dah kehilangan anak aku, kandungan yang aku guna sebagai sebab untuk menjauhkan suami awak dengan awak, Rina. Sebab aku, sakit demam awak, tiada siapa yang jaga. Aku sangat mementingkan diri Rina.’

‘Aimi, dia suami kita Aimi. Awak juga ada hak terhadapnya. Lagi – lagi awak mengandung. Awak memang memerlukan perhatian lebih dari aku’. Mendengar penjelasanku Aimi mengeleng kepala.

‘Tidak Rina. Aku memang pentingkan diri, tamak. Tengoklah, awak sanggup menerima yang aku memerlukan perhatian daripada namun aku? Aku tidak memberi peluang kepadamu untuk mendapatkan perhatiannya langsung. Sepatutnya aku boleh memujuknya untuk menerima kau dengan menjelaskan tentang cinta kau namun aku bertindak sembunyikannya. Aku menyembunyikan cinta kau kerana aku mahu perhatian dan kasih sayang sepenuhnya Rina. Aku takut kehilangannya Rina. Aku memang teruk. Aku tamak. Maafkan aku Rina.’ Airmata Aimi mengalir deras.

‘Tidak Aimi, awak jangan marahkan diri sendiri. Walaupun awak memberitahu dan memujuk siang dan malam tak semestinya Abang Ril menerima aku. Aku pasrah Aimi. Aku pasrah jika dia tidak dapat menerima aku. Sekarang aku hanya nak kau kembali seperti biasa, kembali ke dalam hidup kami. Keluarga kita dah tahu pasal kita. Mesti mereka dapat menerima awak Aimi.’ Mendengar keluhan aku, Aimi mengeleng kepala.

Aimi.’ Mendengar keluhan aku, Aimi mengeleng kepala.

‘Inilah kelemahan awak Rina, awak terlalu pasrah kepada takdir. Awak tidak mencuba untuk mendapatkan hak awak. Kalau awak berani untuk mendapatkan Abang Ril, kenapa awak tak betah mempertahankan dia Rina. Dia tidak tahu mengenai cinta awak. Bagitahu dia Rina, bagi masa kat dia, mungkin dia dapat menerima awak suatu hari nanti’. Aimi memegang tanganku memberi harapan.

‘Entahlah Aimi, aku tak pasti sangat’. Keluhan ketidakpastianku tetap terluah.

‘Jangan mengalah Rina. Berjuang demi kebahagian awak. Janju dengan aku yang awak akan  memberitahu Abang Am tentang perasaan awak. Janji dengan aku Rina’.
------------------------------------------------

Baru menghabiskan bacaanku, aku ternampak sekujur badan manusia tegak memandangku dengan renungan tajam. Entah kenapa aku tidak gentar dengan renungan maut itu. Aku dengan selambanya mengemaskan barang – barangku dan melangkah melepasinya. Namun tanganku direntap kuat sehingga langkahku berrhenti.

‘Apa kau buat kat kubur isteri aku?’tegang sungguh mukanya.

Manusia ni, arwah dah meninggal gara-gara perangai dia tak rasional pun masih tidak mahu sedar. Entah bagaimanalah nak ubah perangai dia ni.

‘Kenapa? Abang Ril tak nampak atau buat tak nampak?’ dengan sedikit kekuatan aku menjawab soalannya.

‘Awak jangan nak loyar buruk dengan aku. Siapa beri kebenaran untuk melawat kubur isteri aku?’

Mendengar soalan yang penuh sarkastik, aku merentap tanganku dan menyambung langkahku kea rah keretaku dihujung jalan. Sebenarnya aku tidak ingin menimbulkan masalah di hadapan kubur kawanku itu. Biarlah dia bersemadi dengan tenang.

Abang Ril yang mengekori langkahku, sekali lagi merentap tanganku.

‘Kau jangan nak kurang ajar dengan aku, perempuan sial. Sebab kau isteri dan anak aku mati. Siapa bagi kebenaran untuk kau datang sini’

Mendengar ayat keluar dari mulut suamiku itu, darahku tersirap. Tindakan reflex aku turut mengejutkan aku apatah lagi suamiku yang memegang pipinya. Ye aku telah menampar suamiku sendiri.
Namun kemarahanku masih belum dapat dibendung.

‘Amril Amsyar, siapa kau untuk memberi kebenaran untuk melawat kubur kawan aku hah? Siapa kau panggil perempuan sial?’ Aku sempat menujah dadanya. ‘ Kalau bukan disebabkan kau. Mereka pasti masih hidup lagi. Kau, binatang yang  bertopeng manusia yang menjadi sial dalam hidup kami berdua. Kalau bukan kerana kamu, persahabatan kami takkan terlerai begini rupa. Kalau bukan kerana kau dia takkan mati. Kau memang binatang Amril Amsyar. Manusia bertuankan nafsu amarah. Berhati batu.’ Tengkingku kalau diukur mesti boleh didengar orang berada jauh 500 meter.

Melihat dirinya yang tercegat macam batu, aku memberanikan diri meluahkan segala isi hatiku yang aku simpan di dasar. Ingin hamburkan sehabis mungkin. Biar aku meluahkan sebelum ia menjadi kudis di hatiku.

‘Aku memang ada buat salah. Cuma salah aku satu sahaja. Aku jatuh cinta pada seorang manusia tak guna seperti kau. Dan aku sudah dapat balasannya. Aku telah kehilangan kawan baikku. Kau telah bunuhnya.’ Aku hanya tersenyum ejek dengan linangan air mata ketika itu. Betul aku sudah dapat balasannya.

‘Dan kau... kau tak layak untuk Aimi. Binatang seperti kau tak layak untuk wanita sebaik Aimi. Sebab itu, tuhan telah mengambilnya semula. Awak tak patut ada keturunan, sebab itu kau tak dapat iqamatkan anak kau sendiri. Dan sebab tu kau hanya ada aku, perempuan yang kau rasa jijik dan meluat’.

Melihat dirinya yang terpinga – pinga, aku lalu dari tempat itu dengan linangan air mata.
---------------------------------------------

Aku bersujud sekali lagi dengan penuh penyesalan. Kejadian semalam di kubur tidak dapat ku lupakan. Aku sesal kerana aku seolah olah menyalahkan dirinya seratus peratus tanpa memikirkan ini adalah qada dan qadar tuhan.

Sedangku sujud, satu cahaya putih yang menyilau mata menyukarkan sembahyangku.

‘Cukuplah Qayrina, sudah – sudahlah menangis tu, aku berjanji akan menjauhkan kesedihanmu. Biarku menjadi imam untuk sujudmu. Izinkan aku menemanimu sehingga ke syurga nanti’.

Mendengar suara itu, aku terus mengangkat mukaku untuk melihat gerangan yang bersuara, namun cahaya yang menyilau itu menghadkan penglihatanku.

‘Siapa tu?’ tanyaku, namun pertanyaanku hanya dibals dengan ketawa halus.

‘Qayrina kaulah tulang rusukku yang hilang. Puas aku mencarimu. Selepas ini akan ku pastikan hidupmu penuh kebahagiaan. Jagalah dirimu untuk aku. Jagalah auratmu untuk aku. Cukuplah dengan dosaku yang ada, aku tak nak dosaku bertimbun lagi.’ Suara itu menjadi sendu. Tersentuh hatiku dengan suara garau tetapi merdu itu. Inginku bertanya lagi, namun orang itu, hilang bersama cahaya itu.

Aku yang tersedar, terus melihat sekelilingku. Aku masih di atas sejadah rupanya. Ya tuhan, aku terlelap rupanya.Selepas sembahyang taubat dan istikarah, aku membacakan yasin untuk arwah Aimi dan anaknya namun tidakku sedar yang yang aku terlelap.

Tapi apa yang aku nampak dan dengar tadi, betulke hanya mainan mimpi aku? Atau ia adalah satu kebenaran yang cuba disampaikan kepadaku. Aku tidak pasti. Mendengar azan Isyak aku kembali mengabdikan diriku kepada –Nya dan memohon rahmatnya dengan harapan hari esok menjadi lebih baik untukku.

Sunday, 16 December 2012

BAB 5...BERDOSAKAH AKU MENCINTAIMU



‘Aduh... ibu... sakit’ tangisanku memecah kerana kesakitan yang dirasai di dahiku. Aku yang bermain dengan Abang Ril dan kawan – kawanku yang lain, tergelincir dan dahiku terkena batu di tepi rumah toh mah kami. Melihat dahiku berdarah dan tangisan kuatku, semua kawan sepermainanku lari bertempiaran kerana takut kena marah dengan toh mah memandangkan aku dan abang Ril adalah cucu kesayangan toh mah. Takut mereka disalahkan. Hanya Abang Ril yang menghampiriku dengan matanya yang berair.
Aku yang melihatnya menangis terus memberi perhatian kepadanya, perasaan pelik melihat abang sepupuku menangis tanpa alasan lebih terasa berbanding kesakitanku.

‘Abang Ril kenapa menangis?’ aku yang masih sendu tidak tahan dengan drama airmata sepupuku itu.

‘Abang rasa bersalah Qay, sebab abanglah Qay jatuh dan berdarah macam ni. Abang ni terukkan? Maafkan abang Qay. Maafkan abang’ tangisannya semakin menjadi.
Melihat tangisannya, tangisanku dengan automatic berhenti sendiri.

‘Abang Ril tak salah pun. Bukan abang yang tolak Qay. Qay yang tak berhati – hati sampai terjatuh’

‘Tapi abang sepatutnya jaga Qay. Qaykan sepupu abang. Abang patutnya jaga Qay bukannya bermain macam budak kecil sampai membiarkan Qay jatuh berdarah macam ni’ tangisannya masih belum temui titik nokhtahnya. Aku yang kesian dengan sepupuku itu terus menyapu air matanya.

‘Tapi, abang Ril mana boleh jaga Qay sepanjang masa, Takkan abang Ril nak jaga Qay sampai bila – bila. Qaylah kena jaga diri sendiri. Manalah tahu abang Ril tinggalkan Qay.’ Menutur ayat terakhir itu, suaraku menjadi perlahan.

‘Kenapa Qay cakap macam tu? Kenapa abang nak tinggalkan Qay? Dengar sini Qay, abang janji dengan Qay yang abang akan jaga Qay sampai bila – bila. Abang takkan biarkan Qay cedera atau menangis macam tadi selepas ni.’

Mendengar janji sepupuku air mataku sekali lagi menitis. Bukan kerana sakit tetapi kerana terharu.

‘Qay....’

Aku terkejut dengan suara lantang yang kedengaran kuat itu. Aku melihat ibuku yang sedang memegang dulang berisi makanan itu merenung mukaku tanpa berkelip.

‘Maaf bu, lama sampai?’ aku yang gelabah terus lap air mataku yang mengalir tadi. Tak sangka aku terharu mengingat kisah silamku sehingga mengalir air mata. Janji yang telah dilupakan tak perlu dikenang lagi Qay. Tak berbaloi.

‘Tak lah baru tadi’ ibuku terus menoleh ke sisi sambil meletak dulang di atas katilku. Aku sempat melihat, ibu lap air matanya yang bergenang. Adui. Memang tak guna betul aku ni. Bukan sahaja aku yang menangis namun buat orang lain menangis juga. Suka sangat mendera perasaan orang lain, perasaan semua orang yang aku sayang. Apalah nak jadi dengan aku. Aku melepaskan keluhan berat.

‘Ibu dah makan?

‘Belum Qay. Qay makanlah dulu, nantilah ibu makan. Ibu tunggu ayah dengan ibu mertua kamu balik dari hospital dulu’

‘Hmm’. Mendengar perkataan hospital, air mataku sekali lagi bergenang. Rasa bersalah mengamit seluruh jiwaku.

‘Abang Ril?’ suaraku masih sendu.

‘Tak tahu. Dia tak balik lagi sejak semalam’. Muka ibuku menjadi kelat dan suaranya dingin apabila bercakap mengenai menantunya itu.

‘Ibu, janganlah ambil hati dengan cakap dia semalam. Dia sedih tu.’ Aku cuba memegang tangan ibuku dengan tanganku yang sudah disimen seminggu lalu.

‘Dahlah malas ibu nak bercakap pasal orang lain. Kamu pun sama juga. Fikir pasal diri sendiri dulu. Jangan fikir pasal orang lain aje.’ Muka ibuku menjadi merah. Namun reaksi ibuku hanya membuahkan ketawa dari pihakku.

‘Ibu comellah bila marah, patutlah ayah sayang sangat dengan ibu’. Aku cuba mencubit pipi ibuku namun sempat dielak olehnya.

‘Hah, hah.. tangan itu walaupun bersimen mahu bergatal lagi ye. Tak payah nak bodek ibu. Kamu tak bagitahu pun ibu tahu yang ayah sayang ibu. Kamu tu.. hah.. tahu suami kamu tak sayang mahu juga kau kat dia.’

Mendengar kata – kata ibuku hatiku menjadi sayu.

‘Ibu bukannya apa Qay, ibu tak sanggup melihat anak ibu dilayan macam ni. Dihina, dicaci, dipukul macam 
kucing kurap. Ibu tak sanggup. Ikut ayah mahunya dipancung si Amril tu, namun memandangkan salah dipihak kamu kerana perangkap dia. Tangan ayah terikat Qay. Fikirlah balik apa yang berlaku semalam nak. Buatlah keputusan yang baik untuk diri sendiri nak. Untuk sekali berhenti berfikir demi orang lain, fikir untuk diri sendiri.’

Mendengar keluhan dari ibuku, aku tidak tahu hendak buat apa.

‘Nanti – nantilah kamu fikir. Makan ni dulu’ ibuku mula menyuapkan makanan dan aku tanpa dipaksa membuka mulut sambil memikirkan hal semalam.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

‘Kenapa Ril sanggup buat sampai macam ni pada Qay?’ bapa mertuaku menyinga sambil menunjuk jarinya ke arah aku yang baru balik rumah sejak seminggu di hospital.

‘Apa yang Ril buat? Abah patut tanya apa yang perempuan tu ...” belum pun suamiku habis hujahnya, pipinya menerima tamparan dari ibu mertuaku.

‘Perempuan yang Ril kata tu, adalah sepupu Ril, isteri Ril. Ril ingat Ril boleh buat apa aje dekat dia dan tiada akan soal kamu. Dia ada keluarga Ril, bukannya anak yatim macam bini muda kamu tu. Tak ada yang datang menghadap walaupun dah mati.’ muka ibu mertuaku memang merah menyala.

‘Mama’ suara suamiku meninggi. Rasa – rasanya kalau bukan ibu mertuaku yang mengeluarkan kenyataan itu mesti sudah dikerjakan dengan suamiku. Aku sendiri terkejut dengan kenyataan dikeluarkan oleh ibu mertuaku. Sememangnya arwah anak yatim piatu tapi janganlah ungkitkannya lagi.

‘Dia tu yang rampas Ril dari arwah ma, dia perangkap Ril. Dia gunakan toh mah untuk kahwin dengan Ril. Yang mama libatkan arwah apa hal. Arwah hormat dan sayang kita semua walaupun tak pernah bersemuka selepas berkahwin.’ suamiku menyambung lagi. Aku yang duduk jauh pun dapat mendengar bunyi dia mengetip giginya kerana geram.

‘Ril... jaga mulut kamu tu sikit. Ingat, kamu sedang cakap mama kamu. Takkan Ril lupa yang akad sesuatu perkahwinan tu di tangan perempuan, talak di tangan lelaki. Dia berbuat begitu sebab dia cintakan kau Ril. Kalau kamu tak suka patutnya kau lepaskan dia awal – awal, bukannya seksa dia sampai begini. Lagipun kalau betul arwah dan kamu hormat kami, sayang kami patutnya kamu datang jumpa kami, minta restu kami bukannya kahwin secara rahsia dan membelakangkan kami sebegini.’

‘Dia yang perangkap Ril, kalau Ril lepaskan dia awal – awal, mesti Ril yang disalahkan oleh kamu semua. Jadi Ril bagilah hak talak kat dia. Kalau dia nak sekarang juga saya boleh ceraikan dia. Bukan saya yang terhegeh – hegeh nak kat dia.’

‘Ril..., mama tak pernah ajar kamu jadi begini. Kenapa kamu bertukar sebegini Ril? Kenapa kamu bertukar menjadi lelaki berhati kejam? Tak bolehke kamu terima si Qay sekelumit pun Ril? Dia masih lagi menganggap kamu suaminya walaupun kamu telah seksa sebegini teruk. Walaupun tiada kata maaf daripada kamu, dia masih memaafkan dengan tidak membesarkan kes penganiayaan kamu. Kalau bukan ehsan dia, kamu sekarang dah ada kat lokap sebab mendera isteri Ril’. Mama cuba berdiplomasi dengan suamiku untuk menerimaku namun melihat wajah bekunya, aku tahu yang caranya tidak berjaya.

‘Sudahlah tu Liyana, tengok muka anak awak pun dah tahu yang dia tak endahkan kata kamu. Dia dah lupa qada dan qadar tuhan Liyana. Dia dah lupa ini semua takdirnya, untuk menerima Qay sebagai isteri bukan Aimi. Kalau jodoh dia dengan arwah mesti takkan terjadi sebegini.’

Aku yang mendengar isi hati pak longku, terasa sendu. Dia tidak menyalahkan aku dan menerimanya sebagai takdir. Terima kasih papa. Melihat suamiku, aku tidak tahu reaksinya kerana dia hanya menundukkan kepala.

‘Mungkin awak boleh lupa daratan Ril namun bukan abah, kalau bukan disebabkan ayah Qay kita mungkin tidak berjaya seperti ni Ril, tidak kaya seperti ini sehingga membolehkan kamu pasang dua...’ belumpun papa habiskan keluhannya suamiku yang berdiam diri mencelah.

‘Sebab tu abah jual Ril kat perempuan tukan?’

‘Amril Amsyar...” suara mama nyaring mengejutkan semua. Namun yang lebih mengharukan papa mula mengadu sakit dada. Semua ahli keluargaku menerpa ke arah papa termasuk suamiku. Cuma aku yang terpaku di sofa.

‘Kau jangan sentuh aku Ril, apa pun jadi kat aku lepas ni, kau jangan sentuh aku. Sanggup kau kata aku jual kamu. Aku abah kamu Ril. Kalau kau bagitahu awal – awal yang kau cintakan arwah, mesti aku dah kahwinkan kamu dengan arwah. Tapi ada kau cakap? Kau hanya kata tak nak kahwin DAMN IT’.

‘Man, aku dah buat keputusan. Aku yang membayar atas segala kesalahan yang dilakukan oleh darah dagingku. Walaupun dia tidak mengaku bersalah namun aku tidak dapat jadi manusia berhati batu sepertinya.’ Sebelha tangan papa memegang tangan ayahku manakala satu lagi memegang dadanya.

‘Kim sudahlah tu. Kita pergi hospital dulu. Kita bincang pasal ni lain kali.’ Ayahku cuba memujuk pak longku untuk tidak bersuara namun ia tidak menghentikan hujah bapa mertuak itu.

‘ Tak Man, keputusan aku muktamat. Saat si Ril menceraikan Qay, semua harta kami, segala – galanya akan jadi milik Qay. Aku tak nak satu sen pun jatuh ke tangan si bedebah ni. Aku dan isteri aku akan pergi ke rumah orang – orang tua. Lebih baik duduk sana dari duduk  dengan anak tak ubah macam binatang ni’