Followers

Thursday 6 December 2012

BERDOSAKAH AKU MENCINTAIMU



hai..... lama tak upload n3 dalam blog ini.. kali ni nak cuba mini novel pula... sebenarnya ia cerpen tapi semakin olah semakin panjang pula jadinya. tapi tak panjanglah... mungkin 5 atau 6 bab sahaja. komen anda sangat diperlukan untuk meningkatkan lagi mutu penulisan saya... layan ye... komen ye..



BAB 1
“Abang Ril lepaslah. Sakit tau tak. Dengan pompuan pun main kasar. Tak senonoh betul” membentakku dalam kesakitan.

“Lah lupa pula abang yang Qay ni perempuan. Hehe... yelah dulukan Qay tak serupa perempuan, naik pokok kelapa bersama abang kat rumah toh mah ”. Ketawa Abang Ril menonjolkan lesung pipi di belah kanannya.

Hatiku terguris walaupun tahu Abang Ril sekadar bergurau. Dia masih belum dapat menerima aku sebagai seorang wanita walaupun lama sudah aku berubah. Berubah demi perasaan cinta pada yang tersayang.

“Abang Ril ni kan memang suka sangat memalukan orang. Kalau lah Qay tak sayang abang,  memang Qay back hand cukup – cukup.” sela ku masih enggan mengalah dengan usikan Abang Ril. Perkataan sayang ditekankan agar dia dapat menilik rasa hatiku, namun melihat reaksinya kutahu dia tidak mengerti.

‘Abang Am sudahlah tu, kesian kat Rina” Aimi kawan baikku merangkap teman wanita Abang Ril menyampuk.

“Yelah sayang, sorry ye Qay.” Namun sempat lagi Abang Ril mencubit pipi gebuku.

“Yelah tu sorry – sorry, lama - lama naik lori” mencebikku sambil meraba kesan cubitan Abang Ril.

“Alah abang tak kisah naik lori pun asal dapat naik dengan kekasih hati, pengarang jantung.” Tangannya mencapai tangan Aimi. Jelas kelihatan kasihnya tumpah sepenuh kepada kawanku yang satu tu. Hatiku remuk melihat kemesraan dua sejoli merpati mengguris hatiku. Entah kenapa sampai sekarang aku tak dapat terima yang kekasih hatiku mencintai kawan baikku sendiri.

Sememangnya perkenalan mereka disebabkan oleh aku. Abang Ril bersama keluarganya pernah datang ke hostel aku 6 bulan dahulu untuk melawatku. Aimi telah aku memperkenalkan kepada mereka sebagai teman sebilik. Selepas itu kunjungan solo Abang Ril menjadi kerap. Ingatkan ingin melawatku dan taman dalam hatiku berbunga mekar namun semuanya gugur dilanda taufan apabila Abang Ril memberi lebih perhatian kepada Aimi berbandingku dan perhatiannya diterima baik oleh Aimi.

Hanya dalam beberapa pertemuan mereka telah bertukar nombor telefon dan mula bertemu tanpa pengetahuanku. Hanya beberapa minggu yang lalu, aku mendapat tahu tentang kisah percintaan mereka secara rasmi, itupun setelah terkantoi berjumpa di salah sebuah restoren berdekatan hostel kami.

Pada hari itu, Aimi telah membohongi aku tidak sihat dan tidak dapat mengikuti aku ke kuliah. Aku yang risaukan Aimi ingin membelikan makanan tengah hari selepas kuliah terserempak dengan  Abang Ril dan Aimi sedang seronok berbual di restoren itu. Apabila tertangkap begitu barulah mereka memberitahu kebenaran yang mereka sedang bercinta sejak pertemuan pertama. Aku yang mendengar tidak dapat berbuat apa –apa selain dari memendamkan rasa terkilanku terhadap dua orang yang berada dihadapanku itu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

“Kenapa abang susah sangat nak terima Rina sebagai isteri abang?”

“Isteri? Kau tak layak jadi isteri aku. Ingat diri kau tu siapa. Perampas. Ikutkan hati, sekarang juga aku ceraikan kau. Aku terpaksa simpan kau sebab keluarga kita. Pandai awak buat plan ni ye. Aimi sanggup undur diri sebab kasihan kat kau kerana ingatkan kau juga tersepit dalam perkahwinan ini. Tapi kau? Sanggup kau rampas aku dari dia. Kau ingat dengan cara terkutuk ni aku akan terima kau sebagai isteri aku? Jangan haraplah perempuan”. Mendengar suara guruh Abang Ril membuatkan hatiku hancur berkecai.

“ Abang Qay minta maaf bang. Qay Cuma....” belum pun aku menyudahkan alasanku suamiku mencelah sambil menujah kepalaku

“ahhh. Aku tak kisah dan tak hairan dengan kata maaf kau. Sama ada kau benarkan atau tak esok aku nak kahwin dengan Aimi. Kalau tak nak bermadu aku boleh ceraikan kau bila – bila masa. Sememangnya talak terletak di tangan suami, tapi saya beri kuasa tu pada kau. Kalau kau rasa tak boleh tahan kau bagitahu aje. Dengan senang hati aku akan buang kau. Sampai masa itu aku gantung perkahwinan tak berguna ini”

‘ Abang......’ jeritan itu sahaja yang keluar dari mulutku melihat suamiku melangkah keluar dari bilik kami. Sampai hati abang buat Rina begini. Namun keluhan itu tidak dapat kuutarakan kepadanya. Rasanya aku tak berhak untuk menanyakan soalan itu. Betul ke aku tak berhak? Aku terjelepuk di tepi katil dengan air mataku bercucuran.

Aku menangisi takdirku. Diriku akan dimadukan dalam masa tak sampai 24 jam bernikah. Salahke Qay cintakan abang setulus hati? Berdosake Qay? Inikah natijahnya kalau jatuh cinta? Kalau tahu ini kesudahannya Qay takkan cintakan abang walaupun dijanjikan syurga’

‘Apa yang kau merepek Qay. Cinta itu perasaan manusia yang hadirnya dengan sendiri tanpa diduga. Siapa kau untuk menentukan sama ada cinta itu perlu hadir atau tidak?’

‘Betul. Perasaan itu hadir dengan sendirinya. Kerana perasaan itulah aku sanggup meminta pertolongan toh mah untuk menyatukan aku dengan Abang Ril. Walaupun diminta berkali - kali oleh Abang Ril untuk hentikan perkahwinan ini, aku enggan dengan alasan takut menderhaka kepada ibu dan ayah kerana membantah arahan mereka padahal perkahwinan ini adalah permintaan aku sendiri.

Hari ini pernikahan dan persandinganku berlangsung dengan penuh gah dengan aku dengan Abang Ril menjadi perhatian ramai. Hatiku berkembang setaman dengan pujian tetamu yang mengatakan kami bagaikan pinang dibelah dua.

Sememangnya pepatah ‘sepandai – pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga’ ada kebenarannya, apabila kebenaran tentang perkahwinan kami diketahui juga oleh suamiku. Bagaimana dan siapa yang membocorkannya tidak aku tahu. Apa yang aku tahu, malam pengantinku di rumah baru kami yang dihadiahkan oleh ayahku kini hanya ditemani oleh tangisanku apabila aku ditinggalkan sendirian oleh suamiku. 

1 comment:

  1. bila lg nk smbung n3 ni..xsabar nk taw apa yg akn trjadi...

    ReplyDelete